onlinetabliq

ساخت وبلاگ

فیزیوتراپی هلال‌احمر خرم‌دره راه‌اندازی می‌شود

فیزیوتراپی هلال‌احمر خرم‌دره راه‌اندازی می‌شود

ایسنا/زنجان مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: در تلاش برای راه‌اندازی فیزیوتراپی هلال‌احمر خرم‌دره هستیم که با تحقق این مهم می‌توانیم خدمات بهتری را در این حوزه برای مراجعان ارائه دهیم.

 

سیدقاسم موسوی صبح امروز (۲۸ اردیبهشت‌ماه) در دیدار با فرماندار شهرستان خرم‌دره، با بیان اینکه در حال حاضر مشکل نیروی انسانی برای فعالیت در فیزیوتراپی هلال‌احمر این شهرستان رفع شده است، اظهار کرد: به زودی این مرکز در خرم‌دره فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

 

وی در ادامه به آموزش خانه‌های هلال‌احمر در شهرستان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: می‌توانیم برای علاقه‌مندان در سطح شهرها و روستاها حتی کارخانه‌هایی که خانه هلال در آن راه‌اندازی شده، آموزش‌های همگانی و آمادگی در برابر مخاطرات را توسعه دهیم.

 

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه با راه‌اندازی خانه هلال در کارخانه مینو خرم‌دره می‌توان ۱۵۰۰ نیرو و خانواده‌های آن‌ها را تحت پوشش این آموزش‌ها قرار داد، تاکید کرد: علاوه بر این می‌توان خدمات فیزیوتراپی را به کارکنان این کارخانه و سایر شهروندان ارائه داد.

 

فرماندار خرم‌دره نیز در ادامه این دیدار با تاکید بر اینکه خدمات جمعیت هلال‌احمر این شهرستان از بدو تاسیس تاکنون بدون حاشیه بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: فرمانداری خرم‌دره نیز در هر شرایطی در کنار هلال‌احمر بوده و از هیچ تلاشی برای تحقق اهداف این مجموعه کوتاهی نکرده است.

 

حجت محمدی با اشاره به نقش موثر ارتقای آمادگی‌ها در مدیریت بحران، اضافه کرد: با توجه به این موضوع، بخشدار و دهیاران در همه روستاهای شهرستان خرم‌دره موظف به تعامل تنگاتنگ با هلال‌احمر هستند تا در صورت وقوع حادثه و بلایای طبیعی در کنار این مجموعه مردم‌نهاد همکاری و تعامل لازم را داشته باشند.

 

وی با یادآوری اینکه انسان از بدو خلقت همیشه در معرض آسیب‌های جدی ناشی از بلایای طبیعی بوده و پدیده‌های خطرآفرین طبیعی نظیر سیل، زلزله، طوفان، صاعقه و غیره در طول تاخیر زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی، تنوع و کستردگی اقلیمی، یکی از کشورهای آسیب‌پذیر جهان است؛ به‌ طوری‌ که تلاش برای شناخت پدیده‌های پرخطر طبیعی و فراگیری راه‌های مقابله با آن‌ها و به کارگیری راه‌های مقابله با حوادث و نیز استفاده از اصول و ضوابط پیشگیری می‌تواند خسارت ناشی از حوادث را به حداقل برساند.

 

مقالات دیگر: فیزیوتراپی تجریش

onlinetabliq...
ما را در سایت onlinetabliq دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : onlinetabliq onlinetabliq بازدید : 274 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 ساعت: 19:26

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر خوزستان اقدامات انجام شده از زمان آغاز شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون را تشریح کرد.

سید محمدصادق آل محمد معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: داروخانه‌های جمعیت هلال احمر علاوه بر تامین دارو‌های موردنیاز بیماری‌های خاص، شیمی درمانی و صعب العلاج، کار تامین و توزیع دارو‌های کرونا را بر عهده دارند.

او با بیان اینکه در سال ۹۸ بیمارستان آیت الله طالقانی در امانیه اهواز مجدد به جمعیت هلال احمر خوزستان واگذار شد، افزود: در سال ۹۹ و همزمان با آغاز پیک بیماری کرونا و تکمیل ظرفیت بیمارستان رازی، دانشگاه علوم پزشکی تصمیم گرفت از بیمارستان طالقانی سابق به عنوان شعبه دوم بیمارستان رازی استفاده کند که در این زمینه هلال احمر پا به میدان گذاشت و با همکاری نیرو‌های داوطلب به مدت حدود ۳ ماه و نیم به بیماران کرونایی خدمت رسانی کرد.

مقالات بیشتر:فیزیوتراپی در دزاشیب

آل محمد با اشاره به راه اندازی بخش آی سی یو در این بیمارستان اظهار داشت: پس از فروکش کردن پیک کرونا در مرداد ماه پارسال، فعالیت در بیمارستان مذکور متوقف شد، علاوه بر موارد مذکور، غربالگری کرونا برای افرادی که قصد ورود به استان و خروج از آن را داشتند، با همت و تلاش نیرو‌های داوطلب جمعیت هلال احمر صورت گرفت و فعالیت‌های آن‌ها از طریق معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی نظارت و ساماندهی می‌شد.

این مقام مسئول بیان کرد: علاوه بر این در سال آبان ماه ۹۹ و پس از تجربه پیک کرونا با اعزام نیرو‌های داوطلب به استان ایلام و برپایی نقاهتگاه با استاندارد‌ها و تجهیزات لازم برای بیماران کرونایی راه اندازی کردیم، ولی با فروکش کردن پیک بیماری و استفاده‌ای از نقاهتگاه نشد.

آل محمد به راه اندازی نقاهتگاهی در اسفند ماه پارسال در محل بیمارستان آیت الله طالقانی سابق اشاره کرد و ادامه داد:، ولی باتوجه به تمایل دانشگاه علوم پزشکی برای بستری یا درمان سرپایی بیماران کرونایی، تجهیزات خریداری شده یا تامین شده از هلال احمر سایر استان‌ها را به بیمارستان‌های کرونایی از جمله؛ سینا در اهواز و بیمارستان‌های دزفول، شوش، ایذه و اندیمشک برای کنترل بیماری تحویل دادیم، ضمن اینکه برپایی نقاهتگاه در آبادان و تامین تجهیزات موردنیاز آن‌ها نیز انجام شده است.

onlinetabliq...
ما را در سایت onlinetabliq دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : onlinetabliq onlinetabliq بازدید : 362 تاريخ : دوشنبه 27 ارديبهشت 1400 ساعت: 18:31

انتقادات صریح یک تهیه‌کننده موسیقی از دولت «تدبیر»/ کمرمان شکست!

مدیرعامل مجمع صنفی ناشران موسیقی ایران با اشاره به روند فعلی برنامه‌ریزی برای کنسرت‌ها و اجراهای زنده موسیقی، سیاست‌های دولت و ستاد ملی مقابله کرونا در این حوزه را تبعیض‌آمیز ارزیابی کرد.

 

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محسن رجب‌پور تهیه کننده و مدیرعامل مجمع صنفی ناشران موسیقی ایران ضمن انتقاد از برخی سیاست‌های دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا در مواجهه با فعالیت‌های اصناف مختلف حوزه موسیقی طی ماه‌های اخیر تصریح کرد: این یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر است که پس از شیوع ویروس کرونا همه فعالیت‌های فرهنگی هنری دنیا به بن بست کامل رسید.

 

از سوی دیگر در این زمینه انتقاداتی هم به عملکرد دولت به ویژه وزارت بهداشت و ستاد کرونا وجود داشته که در این زمینه برخی تنبلی‌ها و تاخیرها در حوزه حمایت صورت گرفته که می‌توانیم به آن بپردازیم. اما به جز این موارد نکته مهم دیگری که می‌تواند به شدت مورد توجه قرار گیرد بحث تسهیلات مالی است که هم اکنون در بسیاری از کشورها به صورتی گسترده به تمام اصناف هنری با نگاه ویژه پرداخت می‌شود. وام‌های کم بهره‌ای که هم به اشخاص حقیقی و هم به اشخاص حقوقی اعطا شده و به قدری دربرگیرنده شرایط درست و اصولی و آسان است که دغدغه اهالی موسیقی را به حداقل رسانده است.

 

وی افزود: در همین کشورها اگر یک شرکت تولید و تهیه آثار موسیقایی درخواستی برای تسهیلات داشته باشند، فضا به گونه‌ای مدیریت شده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این تسهیلات به فرد یا موسسه درخواست‌کننده وام پرداخت می‌شود تا این چرخ معیوب موسیقی در روزهای کرونایی به حرکت خود ادامه دهد و حداقل با این بودجه کارمندان آن موسسه حقوقی را دریافت کنند. اما در کشور ما ماجرا به گونه‌ای دیگر است. متاسفانه اکنون ما هنرمندانی در حوزه موسیقی کشورمان داریم که در بدترین شرایط مالی قرار دارند اما متاسفانه دولت کمترین توجه را به این عزیزان داشته است.

 

بر همین اساس طبق تازه‌ترین آمار، متاسفانه باید گفت تنها سه درصد از هنرمندان ما در حوزه‌های مختلف موسیقی درآمد مالی داشته‌اند و بقیه در شرایط نامطمئنی به فعالیت‌های شغلی خود پرداخته‌اند. این موضوع حتی در حوزه موسیقی پاپ هم دیده می‌شود و فعالان این عرصه نه تنها از این شغل درآمدی ندارند بلکه هیچ گونه حمایتی نیز از آنها نشده و ما در این مدت شاهد تعطیلی بسیاری از موسسات و شرکت‌هایی هستیم که بدون کوچک‌ترین حمایتی به طور کامل تعطیل شده‌اند.

 

 

دولت کمر بخش خصوصی را در موسیقی شکست

 

رجب‌پور گفت: موسیقی یکی از هنرهایی است که مانند حوزه‌هایی چون سینما و تئاتر از هیچ حمایت مالی دولتی برخوردار نیست و بسیاری از فعالیت‌های این عرصه زیر چتر حمایتی بخش خصوصی به حیات خود ادامه داده است. اما در همین چارچوب و با وجود تمام موانعی که در این زمینه وجود دارد، فضا به گونه‌ای شده که دولت کمر بخش خصوصی را در حوزه موسیقی را شکسته و هیچ گونه حمایتی در روزهای کرونایی انجام نمی‌دهد و ای کاش شرایط به گونه‌ای هدایت می‌شد که موانع این چنینی از سر راه فعالان این عرصه به ویژه در روزهای کرونایی برداشته می‌شد.

 

همین چند شرکتی که با هزار زور و بدبختی توانسته خود را سرپا نگه داشته و از کارمندانش عذرخواهی نکند، هیچ کمکی از نهادهای دولتی ندارند و با اینکه بارها و بارها فرم‌های زیادی را پر کردیم اما به قدری با شرایط پیچیده‌ای مواجه شدیم که هم دربرگیرنده میزان کم تسهیلات بود هم مجاری دریافت وام را به قدری سخت و دشوار کرده بود که من فکر می‌کنم کمترین تعداد از فعالان حوزه موسیقی موفق به دریافت این تسهیلات شده باشند.

 

دولت کمر بخش خصوصی را در حوزه موسیقی را شکسته و هیچ گونه حمایتی در روزهای کرونایی انجام نمی‌دهد و ای‌کاش شرایط به گونه‌ای هدایت می‌شد که موانع این چنینی از سر راه فعالان این عرصه به ویژه در روزهای کرونایی برداشته می‌شدمدیرعامل مجمع صنفی ناشران موسیقی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع لغو معافیت‌های مالیاتی نیز اشاره کرد و توضیح داد: توقع فعالان عرصه موسیقی در روزهای کرونایی این بود که دولت به جای اینکه باری را از دوشمان بردار، این بار را سنگین‌تر نکند. واقعاً برای من جای تعجب است که چرا در این شرایط کرونایی باید معافیت مالیاتی هنرمندان و شرکت‌های موسیقی برداشته شود و به این چارچوب تمام و کمال به عنوان یک محصول تجاری نگاه کنند.

 

رجب پور تصریح کرد: گل سرسبد این نگاه تبعیض‌آمیز هم در شرایطی اتفاق افتاده که دوستان سینما و تئاتر را در گروه دو مشاغل قرار دادند اما موسیقی همچنان در گروه سه قرار گرفته است. پرسش من این است با در نظر گرفتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی تالارهای اجرای تئاتر و سینما، فرق مخاطبان موسیقی چیست که این صنف نباید در گروه قرار گیرد؟ مگر می‌شود آن عزیزی که مشغول تصمیم‌گیری در این حوزه است این تدبیر را نداشته باشد که موسیقی را از این رده‌های هنری خارج کند؟ چرا مایی که تاکنون باری روی دوش دولت نداشتیم باید در معرض این نگاه تبعیض‌آمیز باشیم؟ چرا دوستان به اهالی موسیقی با نگاه متفاوت و توام بیگانگی می‌نگرند؟ آیا ما غیرخودی هستیم؟

 

 

می‌دانید در این دو سال چه بلایی سر هنرمندان آمده است؟

 

این تهیه کننده شناخته شده موسیقی با اشاره به نزدیک شدن به فضای انتخاباتی گفت: این روزها به تنور انتخابات نزدیک شده‌ایم و فکر می‌کنم اولین گروهی که مورد توجه و توقع قرار می‌گیرند، همین صنف موسیقی است. ولی آیا دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا تا حالا به این فکر کرده‌اند که در این دو سال کرونایی چه بر سر هنرمندان آمده است؟ آیا فکر کردند که تا به امروز چه کارهایی را برای اهالی موسیقی انجام داده‌اند؟

 

آیا به این موضوع فکر کرده‌اند که برای پرداخت یک وام با بهره چه شرایطی را برای همکارانم ایجاد کرده‌اند؟ آیا دوستان تا به امروز به این فکر کردند که کدام از هنرمندان موسیقی برایشان از سوی دولت کاری انجام شده است؟ در هر صورت این تبعیض‌ها برای ما بسیار ناخوشایند است و ما بارها از طریق نامه نگاری اعتراض خودمان را اعلام کردیم و امیدواریم دولت تدبیر در روزهای آخر فعالیت خود تدبیر درستی را اتخاذ کند.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره ارزیابی خود پیرامون برگزاری کنسرت آنلاین و اجراهای زنده در روزهای کرونایی خاطر نشان کرد: برگزاری کنسرت اینترنتی در روزهای ابتدایی کرونا می‌توانست به عنوان یک تسکین دهنده و مرهم کوچک هم برای اندک فعالیت و انگیزه هنرمندان و هم مخاطبان دو آتشه موسیقی و خوانندگان مطرح مورد توجه قرار گیرد. ولی آنچه که می‌تواند به عنوان نقطه مقابل این موارد مورد بررسی بیشتری قرار گیرد، بحث کنسرت‌های موسیقی است که واقعاً مانند سینما نیست.

 

فرآیند برگزاری کنسرت یک فعالیت زنده و پویاست که پویایی خود را از تماشاگر مقابلش دریافت می‌کند. این در حالی است که آثار موسیقایی یک هنرمند یا گروه قبل از برگزاری کنسرت در قالب آلبوم، تک آهنگ یا نماهنگ پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. پس مردمی که برای تماشای کنسرت مراجعه می‌کنند، آمده‌اند تا اثر از قبل تولید هنرمند مورد علاقه خودشان را در هم جواری با خواننده مورد نظر ببینند و بشنوند. اما به اعتقاد من کنسرت آنلاین همانند گوش دادن یک موسیقی از روی سی دی است منتها با این تفاوت که آن موسیقی تصویر دارد. پس تفاوت جدی با خود آلبوم موسیقی ندارد و من فکر می‌کنم فقط یک مسکن زود گذر بوده که کاربرد جدی هم ندارد

مقالات دیگر: آموزشگاه موسیقی کودک شهرک گلستان

onlinetabliq...
ما را در سایت onlinetabliq دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : onlinetabliq onlinetabliq بازدید : 193 تاريخ : يکشنبه 26 ارديبهشت 1400 ساعت: 0:34

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان گفت: امتحانات دانش آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم با رعایت کامل شیوه نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری خواهد بود.

رشید قربانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان،  اظهار داشت: براساس تصمیمات ستاد ملی کرونا، امتحانات نوبت دوم دانش آموزان پایه‌های نهم و داوزدهم به صورت حضوری و سایر پایه‌ها به صورت غیرحضوری برگزار خواهدشد.

قربانی ادامه داد: هم چنین در دوره متوسطه دوم، دروس فنی و حرفه‌ای تا ۱۵ مرداد ماه فرصت دارند که به صورت حضوری و صرفا از دروس فنی که امکان برگزاری آزمون به صورت غیرحضوری وجود ندارد؛ آزمون برگزار کنند.

وی با اشاره به اهمیت و چرایی برگزاری امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به صورت حضوری، گفت: در پایه نهم با توجه به انجام فرایند هدایت تحصیلی، چون مبنای بخشی از فرایند هدایت تحصیلی به نمرات دانش آموز برمی گردد؛ کسب نمرات بالا موجب ایجاد تراکم در یک رشته خواهد شد، بنابراین ضرورت دارد که امتحانات حتما به صورت حضوری برگزار شود.

مقالات بیشتر:آموزشگاه موسیقی منطقه 22

قربانی همچنین به اهمیت برگزاری آزمون حضوری در پایه دوازدهم نیز پرداخت و گفت: باتوجه به اینکه نمرات دانش آموزان در انتخاب رشته در دوره دانشگاه تاثیر خواهد داشت؛ ضرورت دارد که آزمون به صورت حضوری برگزار شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در ادامه توصیه‌هایی برای دانش آموزان و اولیای آنان نیز داشت و از دانش آموزان خواست که نسبت به حذفیات دروس در پایه‌های نهم و دوازدهم توجه داشته باشند، چراکه در بعضی از کتاب‌های درسی حدود ۳۰ درصد از دروس حذف شده است.

وی در ادامه از معلمان و دبیران دروس مربوطه خواست که دانش آموزان را نسبت به آخرین تغییرات و حذفیات کتاب درسی مطلع کرده و آن‌ها را در جریان این موارد قرار دهند.

قربانی با اشاره به دغدغه اولیای دانش آموزان در خصوص برگزاری آزمون حضوری با توجه به شیوع ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: تمامی پروتکل‌های بهداشتی در حوزه‌های آزمونی رعایت شده است.

وی ادامه داد: در پایه نهم هر دانش آموزی به مدرسه خود مراجعه می‌کند و باتوجه به اینکه سایر پایه‌ها هم در مدارس حضور ندارند، فضای مناسبی برای برگزاری آزمون با رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان تاکید کرد: تمامی دانش آموزان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و حتما از ماسک و مواد ضدعفونی کننده استفاده نمایند.

وی خاطرنشان کرد: سوالات در پایه‌های نهم و دوازدهم نیز براساس وضعیت قرمز طراحی شده است و دانش آموزان مبتلا به بیماری کرونا نیز هیچ گونه دغدغه‌ای نداشته باشند چراکه در پایه نهم آزمون مجدد برگزار خواهد شد و در پایه دوازدهم نیز اگر کسی به دلیل موجه بیماری نتوانست در آزمون شرکت کند غیبت موجه محسوب شده و نمره صفر منظور نشده و در شهریور نمره کسب شده جایگزین خواهدشد.

 

قربانی در پایان به اولیای دانش آموزان تاکید کرد که ضرورتی ندارد والدین زمان حضور فرزندان خود در مدرسه را همراهی کنند، لذا درخواست می‌شود در حیاط مدارس به هیچ عنوان تجمع نکنند، چراکه به لحاظ مسائل بهداشتی می‌تواند آسیب زا باشد.

به گفته وی تعداد ۱۰ هزار و ۴۸۸ دانش آموز پایه دوازدهم در نوبت خرداد ماه در امتحانات حضوری شرکت خواهند کرد که ۱۲۰ حوزه آزمونی برای برگزاری امتحانات آن‌ها پیش بینی و تجهیز شده است و در پایه نهم نیز تعداد ۲۲ هزار و ۱۳۸ دانش آموزان در محل تحصیل خود و به تعداد مدارس دوره اول متوسطه استان، حوزه به عنوان محل برگزاری آزمونی تعیین شده است.

onlinetabliq...
ما را در سایت onlinetabliq دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : onlinetabliq onlinetabliq بازدید : 191 تاريخ : چهارشنبه 22 ارديبهشت 1400 ساعت: 21:48

به گزارش برنا، علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ در پیامی درگذشت عبدالوهاب شهیدی را تسلیت گفت.

در متن پیام علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ برای عبدالوهاب شهیدی آمده است:

 

پیش ساز تو من از سِحر سخن دم نزنم

 

که زبانی چو بیان تو ندارد سخنم

ره مگردان و نگه دار همین پرده ی راست

 

تا من از راز سِپهرت گرهی باز کنم

 

باید افسوس خورد و صد افسوس، استاد گرانقدر عبدالوهاب شهیدی  نیز بار سفر ببست و برفت... یاد ایشان همچون آثارش تا ابد زنده خواهد بود.

 

« فقدان بزرگ مرد موسیقی ایران استاد شهیدی  استاد عود و آواز که از جمله چهره های تاثیرگذار در موسیقی ایران بود باعث تاسف و تاثر شدید اهل هنر شد.

 

او تمام زندگیش تلاش و دقت و وسواس در موسیقی اصیل و ردیف بجا مانده از میراث‌داران موسیقی کهن و آموزش به شاگردان بود. دستی توانا در نواختن و فکری سنتی در اصالت تاریخی آهنگ و نغمه و صدایی رسا و شیواداشت و  شخصیت هنری شکل گرفته در مکتب اسماعیل‌خان مهرتاش در جامعه هنری باربَد که هم زیباپسند بود و هم سختگیر باعث‌شد آثار ماندگاری را برای مردمان این سرزمین به یادگار بگذارد.

 

این استاد موسیقی و آواز ایرانی معتقد بود که هر خوانندهٔ آواز باید نواختن دست‌کم یک ساز را به‌خوبی بیاموزد. او که نوازندهٔ چیره‌دست عود نیز بود، در طول حیات هنری‌اش آهنگهای فراوانی ساخت و با شرکت در بیش از ۲۳۰ برنامه، از پرکارترین هنرمندان حاضر در برنامهٔ موسیقی «گلها» رادیو بود.

 

وی از شروع زندگی موسیقائی‌اش به شکلی تأثیرگذار در عرصه هنر و جاودانگی سنت‌های آن راه پیمود و  آثاری ماندگاری از آوازهای محلی و فولکلور  و تصنیف های قدیمی نظیر آثار عارف قزوینی را حفظ و احیا کرد.

 

این مصیبت را به جامعه موسیقی کشور تسلیت می‌گویم و برای هنرمند برجسته از درگاه خداوند سبحان علو درجات و برای بازماندگان او صبر و سلامتی مسئلت دارم. روحش شاد و یادش گرامی باد.»

مقالات دیگر: آموزش تار شهرک گلستان

onlinetabliq...
ما را در سایت onlinetabliq دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : onlinetabliq onlinetabliq بازدید : 287 تاريخ : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 ساعت: 18:55

بسیاری از منتقدان ادبی بر این باورند که رابطه مستقیمی بین سبک نوشتاری ویرجینیا وولف و موسیقی‌دانان معاصر وجود دارد؛ علاقه وولف به موسیقی، سال‌ها پس از مرگ وی کشف شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آدلاین ویرجینیا وولف، بانوی رمان‌نویس، مقاله‌نویس، ناشر و منتقد انگلیسی بود که به واسطه آثار برجسته‌ای نظیر "خانم دالووی"، "به سوی فانوس دریایی" و "اتاقی از آن خود" به شهرت جهانی دست یافت. تقریباً ۸۰ سال از زمان مرگ او گذشت تا منتقدان به این واقعیت دست یابند که وولف با الهام از موسیقی‌های آن زمان، تکرار و دگرآوایی را در نوشته‌های خود منعکس کرده است. در واقع علاقه بیش از حد این بانوی فرهیخته به موسیقی، او را به کاربرد کلماتی تخیلی، به سبکی بسیار متفاوت با ادبیات زمان خود سوق داده بود. به عنوان مثال وولف نوشته‌های روزانه خود را شبیه به تمرینات یک نوازنده پیانو می‌داند و مطالعاتش را فرآیندی برای کوک نوشته‌هایش فرض می‌کند.

مقالات بیشتر:آموزشگاه موسیقی شهرک گلستان

نقش موسیقی در زندگی ویرجینیا وولف

وولف از کودکی پیوند عمیقی با موسیقی داشت و در زمان جوانی، دست کم سه تا چهار بار در هفته در کنسرت‌ها شرکت می‌کرد. درست مانند بسیاری از زنان هم‌ عصر خود، پیانو و خوانندگی را در مراکز آموزشی فرا گرفته بود، اما به شنوندگی بیش از اجرا علاقه نشان می‌داد. وی در خاطرات روزانه‌اش، بارها از علاقه خود به موسیقی کلاسیک، به خصوص از آثار هنرمندانی نظیر موتزارت، باخ، بتهوون و واگنر سخن به میان آورده بود با این حال از گوش دادن به سایر سبک‌های موسیقی نیز لذت می‌برد.

وولف در مسیر سفر خود به کشورهای دیگر مانند انگلستان، اسکاتلند و قاره اروپا، اغلب موسیقی محلی گوش می‌کرد اما در سالن‌های موسیقی، مایل به تماشای موسیقی‌های طنزگونه و میهن‌پرستانه بود. نویسنده فمینیست انگلیسی در انتشارات خود که آن را با همسرش لئونارد وولف اداره می‌کرد، بارها به نشر مطالعاتی در زمینه موسیقی معاصر، آهنگسازان مشهور و کتاب‌هایی در وصف موسیقی پرداخته بود. شناخت وی از موسیقیدانان، منتقدان موسیقی و خوانندگان آن زمان باعث شده بود، موسیقی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی وولف باشد.

نوشته‌های ویرجینیا وولف آیینه‌تمام‌نمای موسیقی معاصر

سبک نوشتاری وولف با الهام از موسیقی

نوشته‌های وولف از سه ویژگی خاص فمینیستی، صلح‌طلبی و وطن‌پرستی برخوردار بود که به ادعای بسیاری از منتقدان ادبی، این خصیصه‌ها برگرفته از عشق این نویسنده به موسیقی بوده است. قواعد اجتماعی پیرامون آموزش موسیقی، اجرا و آهنگسازی آن زمان، در نوشته‌های وولف به گونه‌ای منعکس شده که از یک سو سبکی طنزگونه به نوشته‌ها بخشیده و از سوی دیگر، انتقادات نویسنده از نابرابری آن زمان بین زنان و مردان در دسترسی به آموزش موسیقی، به تصویر کشیده شده است.

 

وی در اولین رمان خود یعنی "سفر به بیرون" از موسیقی برای به چالش کشیدن انتظارات جامعه مبنی بر نقش‌های متفاوت زنان و مردان در هنر و موسیقی بهره گرفته است. قهرمان این رمان زنی است که در نواختن موسیقی بسیار بی‌مهارت عمل می‌کند با این حال قصد دارد خود را هم‌ردیف با بتهوون بداند.

شواهد حاکی است که موسیقی سبک خلاقانه نوشتاری وولف را نیز تحت تأثیر قرار داده است به عنوان مثال به اعتقاد بسیاری از منتقدان ادبی، وولف در رمان معروف خانم دالووی که زندگی اجتماعی قهرمان داستان را با یک سرباز آسیب‌ دیده در جنگ مورد مقایسه قرار می‌دهد و سپس پیوندی عمیق بین آن‌ها ایجاد می‌کند، از فوگ‌های موسیقی الهام گرفته است. فوگ یک ساختار موسیقیایی کنترپوانتیک است که در دو یا چند صدا و بر اساس یک درونمایه یا سوژه ساخته می‌شود. سوژه در ابتدا معرفی و تعریف شده سپس مجدداً در تمامی قطعه بارها باز نوازی، تقلید و تکرار می‌شود. این تکرار و توالی هر بار در درجه و گام‌های متفاوتی بیان می‌شود.

وولف بارها در خاطرات روزمره خود نوشته بود که واژگان بسیار کمی برای انتقال مفهوم موسیقی در نوشته وجود دارد، با این حال، همیشه تلاش کرده بود اثری از موسیقی در رمان‌های خود بر جای بگذارد.

onlinetabliq...
ما را در سایت onlinetabliq دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : onlinetabliq onlinetabliq بازدید : 304 تاريخ : دوشنبه 20 ارديبهشت 1400 ساعت: 18:07

مروری بر خودتحریمی‌های جریان غربگرا در آستانه انتخابات ۱۴۰۰
انتخابات 1400
حوزه/ عدم اهتمام دولتمردان نسبت به رونق دهی به تولید کشور در حوزه پیشران‌های اقتصادی (نظیر بخش مسکن، شرکت‌های دانش‌بنیان، کشاورزی، خودرو، لوازم خانگی و نظایر آن) که در کوتاه‌مدت می‌تواند میلیون‌ها شغل ایجاد کند و رکود تورمی را مهار نماید.
 
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام رضایی از پژوهشگران حوزه علمیه اصفهان طی یادداشتی مروری بر خودتحریمی‌های جریان غربگرا در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ داشته است که بدین شرح است:
 
    
 
الف. سردمداران جریان غیرانقلابی در طول ۸ سال گذشته تلاش داشتند تا با لاپوشانی کم‌کاری‌ها و با کتمان سوء مدیریت خود در عرصه داخلی،  تمام نابسامانیهای اقتصادی را بر گردن تحریمهای ظالمانه آمریکا انداخته ، با بزرگنمایی تحریم و ضریب دادن به آن،  خود را از تیغ تیز نقد افکار عمومی خلاصی بخشند.
 
اکنون که در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ به سر میبریم، طیف مزبور تلاش دارد با توسل به مذاکرات وین، اقدام به تنفس مصنوعی دادن به جنازه متعفن برجام کرده، باز هم نوک پیکان مشکلات را به خارج از مرزهای ایران حواله داده، و این بار در وین آلمان به دنبال کلید حل مشکلات اقتصادی بگردد.
 
 فهرستی طولانی از بی‌عملی و سوءمدیریت‌ لیبرال‌های ایرانی و اشرافیت مدعی اعتدال و اصلاحات را می‌توان برشمرد که هیچ ربط و نسبتی با مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا نداشته، و ثابت میکند که ریشه حقیقی نابسامانی های اقتصادی کشور همین خودتحریمی‌ها و خیانت (آگاهانه یا ناآگاهانه) برخی مدیران ناکارآمد، نفوذزده، منفعت طلب، رانت خوار، حقوق نجومی بگیر، برجام زده و بیگانه از روحیه جهادی است. دانستن این موارد بطور ویژه در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ بر هر شهروند ایرانی ضروری می‌نمایاند.
 
    
 
ب. نمونه هایی از این دست بی تدبیری‌ها و خود تحریمی‌های داخلی که نتیجه ضعف عملکرد مدیران دولتی است را در زیر مشاهده فرمائید تا با بصیرت و آگاهی بیشتری در پای صندوق های رای حاضر شوید و بدانید که چرا باید کاندیدای جریان انقلابی را بر کاندیدای جریان غیرانقلابی ترجیح داد.
 
      
 
۱. عدم اهتمام دولتمردان نسبت به رونق دهی به تولید کشور در حوزه پیشران‌های اقتصادی (نظیر بخش مسکن، شرکت‌های دانش‌بنیان، کشاورزی، خودرو، لوازم خانگی و نظایر آن) که در کوتاه‌مدت می‌تواند میلیون‌ها شغل ایجاد کند و رکود تورمی را مهار نماید.
 
   
 
۲.  اصرار بر تحمیل رکود به بخش مسکن به مدت حداقل پنج سال بویژه در زمان مدیریت جناب آقای آخوندی؛ در حالی که اهتمام به این بخش می‌توانست ضمن مهار نقدینگی سرگردان، چرخ اقتصادی حدود هزار شاخه صنعت را به گردش درآورده، در تیراژ میلیونی اشتغال آفرینی کرده، و در کنار تامین نیاز ضروری مردم، ترمز تورم را کشیده و بیکاری را کم‌رنگ نماید.
 
    
 
۳.کوتاهی دولت در اصلاح نظام بانکی، پولی و مالی تورم‌ساز؛ سوءمدیریت در حوزه نقدینگی و رساندن آن از ۴۳۰ هزار میلیارد به رقم افسانه‌ای سه هزار هزار میلیارد تومان!
 
    
 
۴. واگذاشتن امنیت کسب و کار و تولید، در معرض تاخت و تاز دلالان، سفته بازان، واردکنندگان اجناس لوکس تشریفاتی، قاچاقچیان و فرصت طلبان نفوذی
 
     
 
۵. کوتاهی و عدم قاطعیت در مقابل اقتصاد زیرزمینی چند صد هزار میلیاردی و فرار مالیاتی حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومانی.
 
     
 
۶. فرار دولتمردان از شفافیت و حذف سامانه‌های شفافیت‌ساز مانند «ایران‌کد و شبنم» که مسیر قاچاق به داخل و خارج را می‌بست و می‌توانست صدها هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی به ارمغان داشته باشد. جالب اینجاست که بعد از حدود هفت سال سیر غلط، در اواخر سال گذشته میگفتند می‌خواهیم در مورخ ۹/۹/۹۹ از سامانه جامع تجارت رونمایی کنیم!
 
    
 
۷. اهمال در کنترل قاچاق و واردات بی‌رویه، موجب گردید که ده‌ها میلیارد دلار درآمد ارزی کشور به هدر رفته، و بطور غیر مستقیم موجب از بین رفتن صدها هزار فرصت شغلی گردد.
 
    
 
۸. اقدام دولت در حذف کارت سوخت تا حدود دو سال پیش، که موجب قاچاق ۱۴۴ هزار میلیارد تومانی سوخت در طول چهار سال و سپس تحمیل بحران امنیتی به کشور در آبان ۹۸ گردید.
 
    
 
۹. واگذاری برخی مناصب مهم دولتی بدون رعایت شایستگی به نورچشمی‌ها و اطرافیان فعال در ستادهای انتخاباتی
 
    
 
۱۰.  فساد ده‌ها هزار میلیارد تومانی در واگذاری برخی شرکت‌ها و کارخانه‌ها به آقازاده ها و وابستگان حزبی و حامیان تبلیغاتی ، تحت عنوان فریبکارانه "خصوصی سازی" (نظیر کشت‌وصنعت مغان، نیشکر هفت‌تپه، ماشین‌سازی تبریز، هپکو اراک، آلومینیوم المهدی، پالایشگاه کرمانشاه و...).
 
   
 
۱۱. ده‌ها هزار میلیارد تومان اختلاس (به قول خودشان: عدم بازپرداخت بدهی‌های کلان) در برخی بانک‌ها، صندوق ذخیره فرهنگیان، شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی و...
 
    
 
۱۲. ناکارآمدی و بی‌ثباتی مدیریتی مانند پنج ماه بی‌وزیر گذاشتن وزارت راهبردی صمت، یا بی‌سفیر گذاشتن سفارت ایران در چین.
 
    
 
۱۳. تعطیلی دیپلماسی اقتصادی نسبت به برخی کشورها و مناطق دنیا.
 
     
 
۱۴. بی‌سر و سامانی شرکت‌های دولتی (و بعضا زیان‌ده) که ۷۵ درصد کل بودجه را به خود اختصاص داده‌اند اما کمترین بازدهی و بیشترین هدررفت بودجه‌ای را دارند.
 
    
 
۱۵. انحراف ۶۸ درصدی از احکام بودجه و اجرا نکردن ۱۸ درصد دیگر ؛ همچنین انحراف ۷۴ درصدی از اهداف خصوصی‌سازی حداقل به میزان ۱۱هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان (بنابر گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات).
 
    
 
۱۶. پول پاشی و حراج ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی در کمتر از دو ماه.
 
    
 
۱۷. قبول و اجرای مخفیانه ۳۷ خواسته FATF که به لو رفتن برخی مجاری دور زدن تحریم و انسداد آنها منتهی شد.
 
مقالات دیگر: سمساری مشیریه
onlinetabliq...
ما را در سایت onlinetabliq دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : onlinetabliq onlinetabliq بازدید : 268 تاريخ : يکشنبه 19 ارديبهشت 1400 ساعت: 6:05

اقتصادی رکنا: رئیس سازمان صمت البرز گفت: واحدهای صنفی ذیربط از جمله نمایندگی‌های رسمی فروش ملزم به نصب برچسب قیمت مصرف کننده مطابق با قیمت‌های اعلامی در سامانه www.۱۲۴.ir هستند و با هرگونه تخلفی همچون گرانفروشی، احتکار، امتناع از عرضه و ... به شدت برخورد خواهد شد.

به گزارش رکنا، رامین ربیعی روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه در جمع خبرنگاران پیرامون نظارت بر بازار لوازم خانگی تصریح کرد: بازرسی سازمان صمت و اتاق‌های اصناف مکلفند ضمن رصد و پایش مستمر بازار محصولات لوازم خانگی، نسبت به کنترل و نظارت ویژه بر زنجیره تولید تا مصرف نظارت نموده و هر گونه تخلف را در کوتاه ترین زمان ممکن مورد رسیدگی قرار دهند. همچنین سازمان صمت البرز ضمن هماهنگی با سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی و سایر مراجع قضایی، پرونده‌های متشکله را در موعد مقرر مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

مطالب مرتبط:سمساری در لویزان

ربیعی افزود: با توجه به دستورالعمل‌های ارسالی از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، کلیه واحدهای تولید و عرضه در زمینه تولید لوازم خانگی مخصوصا کالاهای پرمصرف شامل یخچال، فریزر، لباسشویی، اجاق گاز و ... باید اقدام به درج شناسه بر روی کالا نموده و از عرضه کالای بدون شناسه خودداری نمایند؛ همچنین رعایت درصد سود قانونی، فروش کالا با فاکتور رسمی و ارائه گارانتی برای تمامی کالاهای خصوصا در بخش لوازم خانگی اجباری و الزامی است.

وی توضیح داد: در استان البرز با توجه به حضور چند برند مطرح لوازم خانگی رصد این تولیدات از درب کارخانه تا انبار و فروشگاه‌ ها صورت می‌گیرد و در صورت افزایش قیمت لوازم خانگی بیش از نرخ مصوب، متخلفین تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

رئیس سازمان صمت البرز ادامه داد: واحدهای صنفی ذیربط از جمله نمایندگی‌های رسمی فروش ملزم به نصب برچسب قیمت مصرف کننده مطابق با قیمت‌های اعلامی در سامانه www.۱۲۴.ir هستند و با هرگونه تخلفی همچون گرانفروشی، احتکار، امتناع از عرضه و ... به شدت برخورد خواهد شد.

ربیعی درباره کم و کیف طرح ویژه نظارت و بازرسی در حوزه لوازم خانگی اظهار کرد: در این طرح، اتاق های اصناف نیز مکلفند ضمن هماهنگی با بازرسی صمت استان البرز با اعمال نظارت جدی و مؤثر بر واحدهای عرضه کننده صنفی، موضوع الزام رعایت قیمت‌های ثبت شده در سامانه ۱۲۴ توام با درج قیمت و شناسه کالا روی محصولات را به تمامی فروشندگان و عرضه کنندگان لوازم خانگی ابلاغ نموده و رصد و پایش در این زمینه را در اولویت نظارت‌های خود قرار دهد.

وی با اشاره به نظارت بیش از پیش بر روی عمده فروشان و بنکداران لوازم خانگی تاکید کرد: طرح تشدید بازرسی و برخورد با تخلفات گرانفروشی علی‌الخصوص در بخش نمایندگی‌ها و عاملین توزیع کل، بنکداران و عمده فروشان لوازم خانگی به شدت در حال پیگیری است و بنکداران و فروشگاه‌های لوازم خانگی، ملزم به ثبت موجودی خود در سامانه جامع انبارها هستند و در صورت هرگونه اهمال و کم کاری باید عواقب آن را نیز پذیرا باشند.

به گفته این مقام مسئول واحدهای تولیدی لوازم خانگی که کالاهایی با قیمت مناسب‌تر و کیفیت بالاتر به بازار عرضه نمایند در دریافت مواد اولیه تولید در اولویت خواهند بود.

دبیر ستاد تنظیم بازار استان البرز در ادامه بیان کرد: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مجوز افزایش قیمت کالاهای تولیدی لوازم خانگی توسط سازمان حمایت نسبت به بهمن ماه سال ۹۷ صادر شده و بازرسین ما با هرگونه افزایش قیمت خارج از ضوابط و مجوز صادر شده برخورد جدی خواهند داشت.

 

خریداران لوازم خانگی حتما به نکات زیر توجه کنند

ربیعی از شهروندان خواست به دور از خریدهای هیجانی قبل از خرید لوازم خانگی به سایت www.۱۲۴.ir مراجعه نمایند و در ادامه تاکید کرد: عرضه کالا با قیمت‌های بالاتر از قیمت ثبت شده در سامانه مذکور تخلف محسوب می‌شود. در این سامانه قیمت‌ها به تفکیک برند درج شده و برای توزیع‌کنندگان خرد و عمده قابل استناد است.

onlinetabliq...
ما را در سایت onlinetabliq دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : onlinetabliq onlinetabliq بازدید : 315 تاريخ : چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400 ساعت: 19:42

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

محدودیت تردد، چالش جدی صاحبان تالارهای پذیرایی مشهد/ یک رستوران‌دار: بر سر دوراهی مانده‌ایم ؛ بمانیم یا ببندیم

رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی و ظروف کرایه مشهد با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۸۶ تالار و ۵۱ باغ تالار دارای پروانه در مشهد فعالیت دارند گفت: به‌تازگی مجوز فعالیت تالارهای مشهد صادرشده اما منع ترددهای شبانه اجازه برپایی مجالس را نمی‌دهد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، به دلیل شیوع ویروس کرونا و بر اساس تصمیم ستاد ملی در ۱۰ ماه گذشته تمامی تالارهای پذیرایی کشور به‌صورت صددرصدی تعطیل بودند.همین امر باعث شد بسیاری از کارگران این بخش اخراج و صاحبان تالارها یا ورشکست شوند و یا در شرایط مالی بسیار سختی قرار گیرند.

 

اگرچه بازگشایی مشروط آنها و صدور مجوز پذیرایی از میهمان‌ها  با ظرفیت کنترل‌شده و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی   خبر خوبی برای صاحبان این شغل است اما به گفته آن‌قدر مشکلات بر روی‌هم انباشت شده که این اتفاق خوب خیلی به چشم نمی‌آید.

 

بر سر دوراهی مانده‌ایم

 

حسین حقیقت مدیر یکی از تالارهای پذیرایی در مشهد به ایلنا گفت: برفرض که ما دوباره ده‌ها کارگر را سرکار آوردیم و نسبت به خریداری مواد اولیه و پر کردن یخچال‌ها اقدام کردیم ولی چه تضمینی وجود دارد که یک ماه دیگر وضعیت مشهد قرمز نشود و دوباره رأی به تعطیلی تالارها ندهند.

 

او عنوان می کند: از طرفی کرونا هنوز بسیاری از مردم را ترسانده و خیلی از افراد  حاضر نیستند در اماکن عمومی حاضر شوند، زیرا بعید می‌دانم تالارها مانند گذشته با استقبال مردم روبرو شود.همین موضوع  ما را بر سر دوراهی گذاشته که آیا دوباره آنها را راه‌اندازی کنیم یا خیر.

 

او بابیان اینکه هزینه‌های نگهداری تالارها و پرداخت حقوق نگهبانان یکی دیگر از مشکلات این صنف در ایام کرونایی بود افزود: تعداد زیادی از تالار‌داران به دلیل عدم توانایی مالی و نداشتن درآمد خواستار فسخ قرارداد هستند اما صاحبان ملک  قبول نمی‌کنند.

 

امید رضوی متصدی یکی از باغ تالار های طرقبه شاندیز با بیان اینکه تعداد زیادی از نیروهای شاغل در تالار به دلیل تعطیلی و عدم برگزاری مراسم تعدیل شدند می‌افزاید: تالار دارها به دلیل پرداخت هزینه‌ها  مجبور به فروش خودرو و منازل خود شدند تا بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

 

او بیان می‌کند: نزدیک یکسال  است که کار نکردیم،   ماشین زیر پایمان را برای مخارج زندگی فروختیم اما نه تنها هیچ کمکی به ما نشد بلکه هرروز از طرف دولت و دستگاه‌های اجرایی و به‌ویژه بانک‌ها بابت بدهی‌های به تعویق افتاده نامه‌های تهدیدآمیز دریافت می‌کنیم.

 

منع ترددهای شبانه اجازه برپایی مجالس نمی‌دهد

 

رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی و ظروف کرایه مشهد نیز در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: از اسفندماه سال گذشته در پی ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیل شدن اجباری صنوف، تالارهای پذیرایی نیز تعطیل شدند که تعطیلی تا دی‌ماه امسال به‌طور پیوسته ادامه داشت.

 

ابراهیم حقیقی بابیان اینکه هر یک از تالارهای پذیرایی ۱۰ تا ۳۰ نفر کارگر و نیروی انسانی دارد که با احتساب افراد خانواده‌های آنان بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر از یک تالار ارتزاق می‌کنند ادامه داد: متأسفانه در ایام شیوع کرونا علاوه بربسته شدن برخی تالارها و بیکار شدن تعدادی از کارگران، تعداد زیادی از تالارها به دلیل عدم توانایی در تأمین هزینه‌های خود مجبور به تعدیل نیروی انسانی شدند.

 

حقیقی بابیان اینکه هم‌اکنون ۸۶ تالار و ۵۱ باغ تالار دارای پروانه در مشهد فعالیت دارند بیان کرد: به‌تازگی مجوز فعالیت تالارهای مشهد صادرشده اما منع ترددهای شبانه اجازه برپایی مجالس را نمی‌دهد.

 

او اظهار کرد: این در حالی است که متأسفانه به علت ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ الی ۴ صبح مشکل‌ساز است و فکر نمی‌کنم صاحبان مجالس و مهمانان از این موضوع استقبال کنند و مجالس خود را برگزار کنند.‌

 

او  بابیان اینکه هیچ صاحب‌مجلسی حاضر به برپایی میهمانی خود در زمان صبح نیست و معمولاً مجالس از ساعت ۷ عصر به بعد برگزار می‌شود افزود:  این موضوع هیچ کمکی به جبران خسارت‌ تالارها نمی‌کند و تاکنون نیز هیچ استقبالی از این بازگشایی نشده  و از طرفی صاحبان تالارها هنوز برای خرید اجناس موردنیاز مرددند.

 

 محدودیت تردد، چالش جدی صاحبان تالارهای پذیرایی

 

رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد  نیز بابیان اینکه  در حال حاضر  مشهد و ۱۷ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت آبی و ۱۵ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند اظهار کرد: وضعیت آبی کم‌خطرتر از زرد است و طبق دستورالعمل‌های کرونایی در شرایط زرد فعالیت مشاغل رسته‌های یک، ۲ و سه بلامانع است.

 

محمد باباخانی اظهار کرد: تالارهای پذیرایی در گروه مشاغل سطح سه قرار دارند که از زمان شیوع کرونا تاکنون جز برای‌ مدت کوتاهی اجازه فعالیت نداشتند.

 

او گفت:  طبق دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تالارهای پذیرایی و عروسی در شرایط زرد امکان فعالیت دارند ولی بحث منع تردد شبانه وجود دارد که امکان فعالیت به تالارهای پذیرایی را نمی‌دهد.

 

باباخانی افزود: از سوی دیگر با کاهش تعداد مبتلایان به کرونا و قرار گرفتن شهرستان‌های خراسان رضوی در وضعیت آبی و زرد، تمام مشاغل به‌جز مشاغل سطح چهار اجازه فعالیت دارند اما مسئله منع تردد شبانه برقرار است و امکان فعالیت تالارها در این شرایط وجود نخواهد داشت.

 

گزارش: محمدعلی میرشکار

 

مقالات دیگر: تشریفات مجالس شمال تهران

onlinetabliq...
ما را در سایت onlinetabliq دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : onlinetabliq onlinetabliq بازدید : 145 تاريخ : سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 ساعت: 22:07

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: با توجه به اینکه میزان دقیق نیاز کشور به ماسک را نمی‌دانیم، مجوز صادرات ماسک به سازمان غذا و دارو واگذار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کیوان گردان، درباره دپوی ماسک در واحدهای تولیدی و صدور جواز صادرات ماسک اظهار کرد: با توجه به اینکه نیاز‌های لحظه‌ای و متغیر وزارت بهداشت را نمی‌دانیم، مسئولیت تعیین تکلیف مجوز‌های صادرات ماسک از طرف ستاد کرونای وزارت صمت، به سازمان غذا و دارو سپرده شد.

به گفته این مقام مسئول این اختیار داده شده است تا سازمان غذا و دارو با توجه به نیاز‌های بخش درمان و سطح عمومی جامعه، مازاد نیاز را با ارائه مجوز‌های لازم صادر کند.

مقالات بیشتر:سمساری وحیدیه

او گفت: امروز با توجه به شرایط ایجاد شده و وضعیت تولید، زمینه صادرات می‌تواند فراهم شود. واحد‌های تولیدی با توجه به حجم بالای دپوی ماسک می‌توانند اقدام به صادرات محصولات تولیدی خود کنند. تولیدات ما از ۲۰۰ هزار ماسک در روز، در اسفند ۹۸ که آغاز فاز عملیاتی مقابله با کرونا بود، آغاز شد و امروز تولیدات صنعتی ما ۲۷ میلیون عدد در روز است.

گردان بیان کرد: به دنبال آن هستیم که با کسب اجازه‌ صادرات هم به حمایت از تولیدکنندگان بپردازیم و هم ارز آوری مناسبی برای کشور داشته باشیم.

به گفته این مقام مسئول اگر ماسکی به صورت قاچاق وارد کشور شده باشد، وزارت بهداشت به عنوان ناظر بر شبکه اصلی توزیع ماسک یعنی داروخانه‌ها با آن برخورد کند.

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت درباره ارائه مجوز برای واردات ماسک تصریح کرد: هیچ مجوز رسمی برای واردات ماسک ارائه نشده و همان اوایل ورود کرونا که تولید محدودی داشتیم چند محموله محدود ماسک وارد کشور کردیم و از اردیبهشت سال ۹۹ واردات ماسک به کشور ممنوع شد.

onlinetabliq...
ما را در سایت onlinetabliq دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : onlinetabliq onlinetabliq بازدید : 188 تاريخ : دوشنبه 13 ارديبهشت 1400 ساعت: 18:22

هانیه تقی‌زاده : در سال‏های اخیر که تحریم‏های همه‏جانبه اقتصاد کشور را با بحران مواجه کرده، توجه به صنایع تولیدی غیرنفتی می‏تواند امیدها را برای رونق مجدد اقتصاد کشور زنده کند. تامین سرمایه از طریق عرضه سهام شرکت در بورس روشی است که همواره هم برای فعالان صنایع تولیدی و هم فعالان بازار سرمایه جذابیت دارد. ورود شرکت‏های بیشتر به بازار سرمایه کشور، می‏تواند گستره و تنوع فرصت‏های سرمایه‏گذاری را بهبود بخشد و درعین‏حال فرصتی کم‌ریسک برای تامین سرمایه پروژه‏های توسعه‏ای در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. گروه صنعتی «انتخاب الکترونیک آرمان» به‏عنوان یکی از شاخص‏ترین شرکت‏های تولید لوازم‏خانگی کشور که سبد کاملی از انواع لوازم‏خانگی با برندهای اسنوا، دوو و بُست را تولید می‏کند، قرار است به‏زودی سهام خود را در فرابورس عرضه کند. اکنون تعداد شرکت‏های تولیدکننده لوازم‏خانگی فعال در بازار سرمایه کشور انگشت‏شمار است و ورود گروه‏های تولیدی شاخصی مانند انتخاب الکترونیک، می‏تواند به حضور هرچه قدرتمندتر گروه لوازم‏خانگی در بازار سرمایه کشور کمک کند. صنعت لوازم‏خانگی را می‏توان از جمله صنایع سودآور به‏حساب آورد؛ ازآنجاکه اکنون بسیاری از محصولات لوازم‏خانگی تولید کشور همپای رقبای خارجی در حال پیشرفت هستند، جذب سرمایه‏هایی که موجب توسعه هرچه سریع‏تر خطوط تولید این شرکت‏ها شود، می‏تواند روند رشد آنها را بیشتر کند و درعین‏حال سهامداران را نیز منتفع کند.

مقالات بیشتر:سمساری در وحیدیه

 برنامه عرضه ۱۰درصدی سهام شرکت

در هفته‌های پایانی سال ۹۹، گروه صنعتی انتخاب از احتمال ورود خود به فرابورس خبر داده بود. محمدحسین فهیمی، مدیرعامل «گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان»، در پاسخ به این سوال که اکنون شرکت در چه مرحله‌ای از ورود به فرابورس است به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: تصمیم ورود شرکت تولید لوازم‌خانگی انتخاب به فرابورس ایران، تقریبا دو سال پیش‌ گرفته شد. در این راستا پس از انجام مشاوره‌های متعدد در زمینه ورود شرکت به بازارهای مالی، باهدف تشکیل یک هلدینگ تولیدی بزرگ، تصمیم به تجدید ساختار عملیاتی و مالی شرکت گرفته شد؛ تا بتوانیم سهام شرکت را به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم‌خانگی کشور در فرابورس عرضه کنیم. فهیمی می‌افزاید: پس از اجرای پروژه تجدید ساختار، فرآیند پذیرش سهام در فرابورس آغاز و در زمستان سال ۱۳۹۹ موافقت هیات پذیرش فرا بورس با پذیرش سهام شرکت جلب شد. مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک پیش‌بینی می‌کند که در آینده بسیار نزدیک، نماد معاملاتی این شرکت در فرابورس درج ‌شده و شرکت برای عرضه اولیه سهام آماده خواهد شد.

بر اساس مصوبه هیات پذیرش فرابورس، در روز عرضه اولیه باید ۱۰درصد از سهام این شرکت معادل یک‌میلیارد سهم به عموم عرضه شود. با توجه به اینکه ارزش‌گذاری سهام شرکت در دست انجام است، هنوز قیمت عرضه سهام مذکور مشخص نیست. مدیرعامل این شرکت تاکید می‌کند: با توجه به ظرفیت‌های گسترده سودآوری و افق مثبت پیش‌روی این صنعت، در تلاشیم عرضه سهام به قیمتی منصفانه انجام شود تا بتواند نظر مثبت فعالان بازار سرمایه را جلب کند.

فهیمی در تشریح تاثیرات تامین مالی انجام‌شده از طریق ورود به بازار سرمایه می‌گوید: با توجه به برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای توسعه فعالیت شرکت، ورود به حوزه‌های جدید تولید لوازم‌خانگی و همچنین اجرای پروژه‌های افزایش ظرفیت تولیدات فعلی، بخشی از منابع حاصل از عرضه سهام برای تامین نقدینگی موردنیاز اجرای برنامه‌ها و تامین سرمایه در گردش شرکت‌ها، مجددا به شرکت‌های گروه تزریق خواهد شد. بدیهی است تزریق نقدینگی مزبور، نیاز شرکت‌ها به اخذ تسهیلات بانکی را کاهش داده و موجب افزایش انعطاف‌پذیری مالی شرکت خواهد شد. وی امیدوار است توسعه هر چه بیشتر از محل منابع داخلی، موجب کسب بازده بیشتر برای سهامداران شرکت شود.

 جزئیات تجدید ساختار انجام‌شده

یکی از مهم‌ترین اقدامات اخیر این گروه صنعتی تولید لوازم‌خانگی در راستای آماده‌سازی برای ورود به بورس را می‌توان تجدید ساختار آن دانست. اجرای پروژه تجدید ساختار این شرکت از سال ۱۳۹۸ آغاز و طی آن ۱۱ شرکت فعال در زنجیره تولید لوازم‌خانگی به‌صورت عمودی ادغام شدند و شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک متولد شد. بر اساس اعلام مدیران این شرکت، با فراهم شدن این زمینه، اکنون این گروه صنعتی به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ تولید لوازم‌خانگی کشور، در حال طی فرآیند پذیرش و عرضه اولیه سهام در فرابورس است.

مدیرعامل «گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان» در تشریح این اقدام می‌گوید: ایجاد هلدینگ انتخاب الکترونیک آرمان با انتقال سهام شرکت‌های فعال در زنجیره ارزش، به «شرکت حایر آس» (که تا پیش از آن صرفا در زمینه تولید محصولات برودتی فعالیت می‌کرد) و تغییر نام شرکت مزبور از هلدینگ لوازم‌خانگی گروه انتخاب به نام «شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان» انجام شد. این شرکت علاوه بر انجام فعالیت تولیدی در حوزه محصولات برودتی (انواع یخچال و فریزر)، سهامدار عمده ۲ شرکت تولید قطعات لوازم‌خانگی، ۴ شرکت تولید محصولات نهایی اعم از محصولات شوینده (ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی)، محصولات صوتی و تصویری، گازسوز (انواع اجاق‌گاز)، کولرگازی و لوازم‌خانگی کوچک (مایکروفر، هود و ...)، ۳ شرکت فروش، شرکت حمل‌ونقل و شرکت خدمات پس از فروش بوده و زنجیره کامل صنعت لوازم‌خانگی را در اختیار دارد. فهیمی می‌افزاید: در حال حاضر دو شرکت تولید قطعات، بخشی از قطعات موردنیاز محصولات شرکت‌های تولیدی را تامین می‌کنند. شرکت‌های تولیدی نیز محصولات خود را با مشارکت شرکت‌های فروش و از طریق شرکت حمل‌ونقل در سطح کشور توزیع می‌کنند. شرکت خدمات پس از فروش نیز وظیفه پشتیبانی از مشتریان را بر عهده دارد.

در حال حاضر گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از ۸ هزار نفر و ایجاد اشتغال پایدار غیرمستقیم برای بیش از ۷۰ هزار نفر، دارا بودن ۱۰ کارخانه در حوزه‌های مختلف صنعت لوازم‌خانگی با بیش از یک‌میلیون مترمربع فضای فیزیکی و برخورداری از پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات در خطوط تولیدی، یکی از قطب‌های صنعتی ایران محسوب می‌شود. توجه به مسوولیت اجتماعی و ابعاد عمومی فعالیت صنعتی در سطح ملی همواره دغدغه مدیران گروه انتخاب بوده و در این راستا فعالیت‌های متعددی در زمینه‌های  کارآفرینی، زیست محیطی و عام‌المنفعه انجام‌شده است.

منبع:دنیای اقتصاد

onlinetabliq...
ما را در سایت onlinetabliq دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : onlinetabliq onlinetabliq بازدید : 183 تاريخ : چهارشنبه 8 ارديبهشت 1400 ساعت: 19:08

جایگاه برجسته قالیچه بلوچی خراسان در جهان

جایگاه برجسته قالیچه بلوچی خراسان در جهان 

ایسنا/خراسان رضوی عضو انجمن فرش ایران گفت: نام قالیچه‌های بلوچی خراسان در جایگاه جهانی فرش همواره درخشیده است.

 

عبدالله احراری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جایگاه و اهمیت قالیچه‌های بلوچی خراسان اظهار کرد: قالیچه بلوچی عنوانی است که به دست‌بافته‌های اقوام هفت گانه‌ای اقتباس می‌شود که حوزه‌ جغرافیایی تولید کننده آن را می‌توان سمت خواف، سرخس، طبس، فردوس، کوه سرخ، کاشمر، باخرز، تایباد و تمامی مناطق صالح‌آباد و  تربت‌جام دانست.

 

وی ادامه داد: اگرچه عنوان بلوچی به این قالیچه‌های زیبا داده شده، اما توسط هفت قوم مختلف اعم از سیستانی، بلوچ، ترک، ترکمن، فارس و تیموری بافته و روانه بازار می‌شوند.

 

عضو انجمن فرش ایران در خصوص ابعاد قالیچه بلوچی اضافه کرد: اندازه این دست‌بافته‌ها کوچک است و دراقع  بزرگ‌ترین سایز آن‌ها قالیچه بوده و باقی به صورت پادری، جاقاشقی، جامتکایی بالشت و حتی لحاف بافته می‌شوند و این کار در حال حاضر نیز کم و بیش ادامه دارد.                          

 

احراری در مورد رنگ این قالیچه‌ها بیان کرد: می‌توان این نوع قالیچه‌ها را در هفت رنگ دید اما معمولا بیشتر از پنج رنگ در بافت آن‌ها استفاده نمی‌شود. باید گفت که شمایل کلی قالیچه‌ها تیره بوده و عمده رنگ‌های مورد استفاده لاکی، سرمه‌ای، مشکی است که کمی نارنجی و سفید نیز در رنگ‌بندی آن‌ها به چشم می‌خورد. در قدیم رنگ‌ها با استفاده از مواد طبیعی ساخته می‌شده و در حال حاضر نیز بافندگانی که به اصالت توجه دارند از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌کنند، اما در بیشتر مناطق از رنگ شیمیایی استفاده می‌شود.

 

وی گفت: معمولا لگار این قالیچه‌ها با موی بز بافته می‌شود و دلیل آن هم خاصیت ضد حشرات گزنده‌ای است که در آن وجود دارد و همچنین از نزدیک شدن عقرب و رتیل به قالیچه جلوگیری می‌کند.

 

عضو انجمن فرش ایران در خصوص طرح‌های استفاده شده در این قالیچه‌ها تشریح کرد: اغلب طرح‌های مورد استفاده در این قالیچه هندسی بوده و عشایر و اقوامی که سنی مذهب هستند بیشتر از نمادهای شاخ، گوش، برگ بیدی نماد درختان مختلف، نماد پرندگان مختلف و نگاره‌های مرغی که معمولا نماد آب و باران‌خواهی هستند، استفاده می‌کنند؛ اما اقوام شیعی مذهب همچون بهلولی‌ها که در قائنات و در حوالی باخرز زندگی می‌کنند از نگاره‌های لیلی و مجنون استفاده می‌کنند و یا نگاره‌های خشایارشاهی در قالیچه‌های این اقوام دیده می‌شود.

 

احراری خاطرنشان کرد: بازار این قالیچه بیشتر در کشورهای اروپایی است و بیشتر به لحاظ قیمت مناسبی که دارد و نقوش قالیچه‌ها که نماد فرهنگ و اجتماع این قوم است، مورد استقبال قرار می‌گیرند.

 

وی به کمرنگ شدن تولید این قالیچه‌ها و کاهش تعداد بافندگان آن اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین دلیل این اتفاقات روی آوردن بافندگان این اقوام به سمت تابلو فرش و استفاده از نقوشی که متعلق به فرهنگ این اقوام نبوده، است. گفتنی است که این عمل توسط تجاری صورت می‌گیرد که از مناطق دیگر می‌آیند و به دلیل بالا رفتن دستمزد بافندگان مناطق خود، از آن‌ها استفاده می‌کنند.

مقالات دیگر: خریدار فرش

onlinetabliq...
ما را در سایت onlinetabliq دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : onlinetabliq onlinetabliq بازدید : 179 تاريخ : سه شنبه 7 ارديبهشت 1400 ساعت: 21:09

رکود در صنعت فرش دستباف| ‌فرش‌هایی که این روزها در کنج پستوها خاک می‌خورد / رقبا بازار فرش را از ایران ربودند

 

گروه استان‌ها ـ فرش دستباف خراسان جنوبی که روزگاری در آن سوی مرزها مشتری های پر وپاقرصی داشت، حال در این روزهای کرونایی حال ناخوشی دارد و کشورهای دیگر بازار رقابت را از ایران ربوده اند و فرش این منطقه و حتی فرش ایران روزهای خوشی ندارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند‌، به سراغ هرکدامشان که می‌روی حال و روز خوشی ندارند، دست‌های پر آبله و ترک خورده را نشان می‌دهند، دست‌هایی که در روزهای کرونایی بیشتر به سمت دار قالی و قالی بافی رفته است اما مزدش را دریافت نمی‌کند، چرا که در این روزهای کرونایی فرش‌های خوش رنگ و نقش دستباف که روزی آن سوی مرزها برایش سر و دست می‌شکستند امروز در کنج پستوی انبارها خاک می‌خورد و مشتری خوبی ندارد.

 

تنها دلالان هستند که با اندک قیمتی فرش را کاسب شده و راهی می‌شوند، در حالی که نبود بیمه درد مشترک بیشتر قالی بافان در خراسان جنوبی است دردی که سال‌های سال با آن دست و پنجه نرم کردند و با وجود انواع دردها و رنج‌ها اما همچنان در انتظار روزهای خوش برای این حرفه هستند.

 

اما دردشان تنها این نیست چرا که بازاریابی محصولات،گرانی مواد اولیهو رونق نداشتن فرش دستباف در این روزها هم بر گنجینه دردهایشان افزوده است.

 

 سابقه قالیبافی خراسان جنوبی به 600 سال قبل بر می گردد 

 

بدون شک سابقه قالیبافی در خراسان جنوبی، به سال‌های بسیار دور باز می‌گردد و مکان‌های قالیبافی از زمان حکومت شاهرخ میرزا به حدود 600 سال پیش برمی‌گردد و رج به رج و نقشه به نقشه در این 600 سال گذشت تا به امروز رسیده است.

 

روزگاری فرش‌های این دیار بر سر زبان‌ها بود اما امروز حال و روز خوشی ندارند، دلشان از کرونا، تحریم‌ها و دلالان سخت گرفته است، هنر سر انگشتانشان در زیرزمین‌ها و انبارها خاک می‌خورد، هنری که در چند سال اخیر در بازارهای آمریکا و اروپا برایش سر و دست می شکستند، حال تنفس مصنوعی می خواهد.

 

اگر در چند سال گذشته گذرتان به برخی از روستاهای خراسان جنوبی به ویژه بخش مود و قهستان می افتاد صدای دل نشینی از کوچه کوچه‌های روستا به گوش می‌رسید صدایی که حکایت از تولید و آوای خوش زندگی داشت.

 

6 قرن است که هنرمندان خراسان جنوبی با هنر دیرینه فرش خو گرفته اند وبر تاروپود آن گره عشق می‌زنند، هنری که سینه به سینه تا به امروز ادامه یافته است، ارثی که نتیجه سرپنجه زنان  ومردان هنرمندی است که با آن نقش‌هایی از ریز ماهی گرفته تا لچک، ترنج و خشتی را بر تاروپود فرش می‌زنند تا چشم مردمانی را از خارج مرزهای این دیار به خود خیره کنند و آنها انگشت حیرت از این هنر ارزشمند را بر دهن گیرند.

 

 درآمدی چندانی نصیب قالی باف نمی شود 

بیشتر بخوانید:

قالیشویی سبلان

همه چیز درباره دندان مصنوعی

هرچند زمانی که این هنر در اوج بود بیشتر روستاییان خراسان جنوبی در کنار کار کشاورزی و دامداری از این طریق هم امرار معاش می کردند و برخی هم تنها به همین شغل اشتغال داشتند اما در چند سالی که رکود بر بازار فرش حاکم شده تعداد زیادی از روستاییان دیگر پشت دارهای قالی نمی‌نشینند زیرا درآمد چندانی از این راه نصیب آن‌ها نمی‌شود.

 

با  رکودی که بربازار فرش جهان و کشور و به تبع آن خراسان جنوبی حاکم است در حال حاضر شاهد رونق آنچنانی در این صنعت نیستیم.

روزگاری نه چندان دور هنر خراسان‌جنوبی با نام هنرهای اصیلی چون فرش قهستان و فرش مود همراه بوده است و تا همین امروز نیز یکی از افتخارات استان در حوزه هنر آوازه جهانی فرش دستباف دیار خاوران است، اما تنها افتخار کردن به آنچه داشته‌ایم برای آینده کفایت نمی‌کند بلکه اگر می‌خواهیم در سال‌های آتی نیز همچنان بر هنر هنرمندان خراسان‌جنوبی در حوزه قالی و قالیچه و فرش ببالیم باید جویای مشکلات کسانی باشیم که با دستان پر توان خود بر تار و پود فرش نقش می‌زنند.

 

شاید وقت آن رسیده که فرش دستبافت استان هم همچون مسائلی مانند اشتغال، بی‌آبی و دیگر معضلات استانی جزو اولویت‌ها قرار گیرد پیش از آن‌که صدای بافتن آن برای همیشه به خاموشی سپرده شود.

 

 حال ناخوش فرش دستباف  

 

اکنون حال فرش دستباف خوب نیست، گویا افزایش تولید و کاهش تقاضا مشکلات دیگری را برای این روزهای کرونایی قالی بافان رقم زده است.

 

یکی از بافندگان فرش و تابلو فرش‌های دستباف در خراسان جنوبی نیز می گوید: طرح ریزه ماهی فرش خراسان جنوبی در دنیا حرف اول را می‌زند اما به آن توجهی نمی‌شود.

 

ملکی با بیان اینکه باید این هنر اصیل استان را به نسل‌های بعدی آموزش دهیم تا به فراموشی سپرده نشود، افزود: رونق دادن به این هنر هزینه‌های سنگینی ندارد و هر هنرمند با داشتن یک دار قالی در خانه هم می‌تواند فعالیت کند اما متاسفانه از سوی مسئولان توجهی به این رشته نمی‌شود.

 

وی بیمه را یکی از مشکلات اصلی در این حوزه عنوان کرد و افزود: متاسفانه چندین سال است که سهمیه برای بیمه قالیبافان در استان نداریم و  برای بافندگان قالی مزایای زیادی وجود ندارد ودرآمد آنها از این شغل پایین است که مسئولان باید به وضع اقتصادی افرادی که صنایع دستی را احیا می‌کنند رسیدگی کنند.

 

این بافنده فرش دستباف در استان ادامه داد: قالی‌ بافی مشکلات جسمی و بیماری‌هایی از درد دست و ضعیف شدن چشم، تا کمردرد و آرتروز را برای بیشتر فعالان در این کار به همراه دارد، بافنده فرش ادعای زیادی ندارد اما به او توجهی نمی‌شود،اگر به دنبال اشتغال برای جوانان هستیم این هنر در خراسان‌جنوبی می توانست برای ورود بسیاری از جوانان مطلوب باشد. 

 

 نبود صادرات و رکود بازار سبب انبار این هنر زیبا شد   

 

دیگر بافنده فرش دستباف در قهستان هم معتقد است که هنوز هم افرادی هستند که به دلیل نبود شغل دیگر با دستمزدهای کم قالی می بافند اما فرش‌هایی که در سال‌های گذشته بافته ایم هنوز بر روی دستانمان مانده است چرا که نبود صادرات و رکود بازار این هنر زیبا جایش در  انبار شده است.  

 

اکبری با بیان اینکه نسل جوان در این صنعت فعالیت ندارند و بیشتر بافندگان را افراد مسن تشکیل می‌دهند، افزود: روزهایی را سپری می‌کنیم که بافندگان فرش دستباف با کمترین درآمد، دارهای قالی را سر پا دارند در حالی که درآمدشان بسیار ناچیز است. 

 

به گفته وی فرش‌های تولیدی در بیشتر روستاها روی دستشان مانده است و با کمترین قیمت توسط دلالان خریداری می‌شود.

 

اما آنچه در این میان مطرح است اینکه وجود موانعی اعم از تحریم‌ها و قوانین داخلی مانند پیمان سپاری از یک سو و پا گذاشتن کرونا بر فرش استان از سویی دیگر بافندگان را در مضیقه قرار داده و امیدشان را برای ادامه کار کم رنگ کرده است.

 

 چشم‌ها در انتظار رونق دوباره خرید و فروش 

 

بازار همچنان کساد است و چندان معامله‌ای انجام نمی‌شود، چشم‌ها در انتظار رونق دوباره خرید و فروش یکی از بهترین هنرهای دستی مردان و زنان این دیار است. روزها یکی پس از دیگری سپری می‌شود و قالی‌بافی منطقه مانند گذشته رنگ به خود نمی‌گیرد و آنچه از دارها باقی مانده فقط برای گذران زندگی برخی روستاییان است.

 

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: با توجه به شرایط جامعه و زحمت زیاد، بافت فرش برای بافنده صرفه اقتصادی ندارد و بافندگان به دلیل نبود شغل چاره‌ای جز بافت فرش ندارند و در خراسان جنوبی بیش از 50 هزار بافنده تمام وقت، نیمه وقت و پاره وقت دارد که در حال حاضر کمتر از چهار هزار نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

 

 توان تولید در هر مقدار که بازار طلب کند داریم 

 

محمد کامیابی مسک افزود:‌ به دلیل خشکسالی و کاهش کسب و کار‌های کشاورزی و دامداری و همچنین نبود صنعت بزرگ و اشتغالزایی در خراسان جنوبی، تقریبا در تمامی روستا‌های خراسان جنوبی، دار‌های قالی وجود دارد و ما توان تولید در هر مقدار هم که بازار طلبد کند داریم فقط باید با آموزش و ساماندهی بافندگان

تولید فرش دستباف را روز به روز تخصصی تر کنیم و بازار فروش و صادراتش را نیز رونق ببخشیم.

 

وی با بیان اینکه براثر شیوع این ویروس تعدادی از مردم بیکار و در زمینه تولید فرش فعال شدند، بیان کرد: هرچند این افزایش تولید فرش در وضعیت رکود بازار فروش، دغدغه بزرگی است چرا که آفت و رکود بر بازار فرش افزوده می.شود و تولید بسیار بالاتر از مصرف و صادرات است و اینها به ضرر بافنده است.

 

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گشته 190 هزار متر مربع فرش دستباف در استان تولید شد که از نظر متراژ 10 درصد و از نظر ارزش 30 درصد نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است گفت: علت افزایش تولید فرش در استان شیوع کرونا است چرا که براثر شیوع این ویروس تعدادی از مردم بیکار و در زمینه تولید فرش فعال شدند.

 

کامیابی مسک افزود: آمار دقیقی از صادرات فرش دستباف به دست ما نرسیده و سال گذشته حدود 30 تا 35 درصد فرش تولیدی استان صادر شده است، مابقی در داخل کشور به فروش رسید یا روی دست تجار، واسطه‌ها و بافنده باقی مانده است و به دلیل صادرات کم، فرش دستباف در بدترین وضعیت خود از نظر صادرات و رکود در 50 سال اخیر قرار دارد و تحریم‌ها نیز در نبود ارزآوری فرش بسیار تاثیرگذار بوده و باعث شده است که فرش سایر کشورهای منطقه جایگزین فرش کشورمان در بازارهای جهانی شود.

 

 شناسایی بازارهای خارجی جدید 

 

وی تصریح کرد: همچنین ما در خراسان جنوبی طراح فرش نداریم و بافندگان همچون قدیم ذهنی می‌بافند و تنها 10 درصد تولیدات ما، به روز است و تحریم‌ها سبب شده تا فرش دیگر کشورها از جمله هند و پاکستان جایگزین فرش کشور ما در بازارهای جهانی شود.

 

وی که معتقد است دولت باید بازارهای خارجی جدیدی را برای عرضه فرش شناسایی کند تا فروش فرش رونق گیرد  به تحریم‌های آمریکایی و اروپایی اشاره کرد و گفت: پیش از این، صادرات فرش دستباف ایران و همچنین خراسان جنوبی چنان رونقی و نام و نشانی داشت.

onlinetabliq...
ما را در سایت onlinetabliq دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : onlinetabliq onlinetabliq بازدید : 320 تاريخ : سه شنبه 7 ارديبهشت 1400 ساعت: 20:17

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور اعلام کرد: کلیه هنرمندان هنرصنعت فرش دستباف و صنایع دستی در کارگزاری تخصصی بیمه اجتماعی قالیبافان این اتحادیه سراسری بیمه می‌شوند.

عبداله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اعلام کرد: با همت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارگزاری تخصصی بیمه اجتماعی قالیبافان و هنرمندان صنعت فرش دستباف و صنایع دستی، به این اتحادیه واگذار شده و بیمه شدگان از خدمات و مزایای بازنشستگی، از کارافتادگی مستمری و سایر خدمات بهره مند خواهند شد.

وی گفت: یکی از نیاز های برحق وقانونی  هر قالیباف اجرا و پوشش بیمه‌ای است که با عدم تامین بودجه مناسب از سال ۹۳ به بعد قالیبافان بدون حمایت بیمه بودند.

بهرامی ادامه داد: نداشتن پوشش بیمه باعث ر یزش بخش زیادی از فعالان این هنر صنعت و قالیبافان شده، چرا که پوشش بیمه اجتماعی در حفظ و استمرار اشتغال و امنیت شغلی نقش حائز اهمیتی دارد.

مقالات مرتبط:خریدار فرش شرق تهران

وی اظهار داشت: باتوجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی توان پوشش جمعیت میلیونی قالیبافان را ندارد ، با عزم وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی برای حمایت از این قشر مولد، این ماموریت بزرگ به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر واگذار شد و در این راستا کارگزاری تخصصی بیمه اجتماعی قالیبافان نیز به اتحادیه سراسری تعاونیهای فرش دستباف ایران واگذار شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور ابراز داشت: واگذاری کارگزاری بیمه قالیبافان به اتحادیه مربوطه برای حمایت و بهره‌مندی کلیه قالیبافان و هنرمندان هنر صنعت فرش دستباف و صنایع دستی از مزایای عالی پوشش بیمه این صندوق ، همه ابزارهای و زیر ساختهای لازم را مهیا کرد تا متقاضیان به راحتی و بدون هیچ هزینه‌ای بتوانندثبت نام نموده و زیر چتر پوشش خدمات این صندوق بیمه‌ای قراربگیرند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور بیان داشت: بیمه شدگان از مزایای بازنشستگی، از کار افتادگی و مستمری که ۷۰درصد هزینه آن را دولت تقبل و پرداخت خواهد نمود، بهره مند خواهند شد، این اقدام حمایتی دولت در حفظ امنیت شغلی قالیبافان و استمرار تولید ملی کشور بسیار مهم و ارزش آفرین است.

خاطرنشان می شود، متقاضیان برای ثبت نام وبهرمندی از بیمه میتوانند مستقیما وارد سایت اتحادیه به نشانی اتحادیه فرش دستباف شوند و ثبت نام کنند ودر صورت نیاز با شماره‌های 02144252414- ۰۲۱۴۴۲۵۲۴۸۶   و

شماره واتساپ 09191240534 تماس حاصل کنند.

منبع:خبرگزاری فارس

onlinetabliq...
ما را در سایت onlinetabliq دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : onlinetabliq onlinetabliq بازدید : 183 تاريخ : دوشنبه 6 ارديبهشت 1400 ساعت: 17:22

بشر پیشتر، آنچنان که امروز، علاقه‌ای به تاریخ نداشت. اشیا و باور‌های گذشتگان چنان که امروزه جاذبه‌های موزه‌ای پیدا کرده اند، ارجمند، ممتاز و قیمتی نبودند. سمساری‌ها محل آمد‌وشد فقرا بود، نه فرهنگیان و عتیقه بازها. زندگی در لحظه جاری بود مگر اندکی فخرفروشی در چند نسل از آبا و اجداد متاخر، نه دورتر.

شعار سال : سعید فلاح‌فر، دکترا پژوهش هنر در یادداشتی نوشت: بشر پیشتر، آنچنان که امروز، علاقه‌ای به تاریخ نداشت. اشیا و باورهای گذشتگان چنان که امروزه جاذبه‌های موزه ای پیدا کرده اند، ارجمند، ممتاز و قیمتی نبودند. سمساری‌ها محل آمد‌وشد فقرا بود، نه فرهنگیان و عتیقه بازها. زندگی در لحظه جاری بود مگر اندکی فخرفروشی در چند نسل از آبا و اجداد متاخر، نه دورتر. گذشته کهنه‌ای بود برای پشت سر گذاشتن و البته غیرقابل استفاده. زمان و فرسودگی چیزی را قیمتی‌تر از آن که بود نمی کرد. پتینه‌کاری هم معنا و جاذبه‌ای نداشت. اما در دهه‌های اخیر، خصوصا بعد از تحولات فکری و اجتماعی ناشی از جنگ جهانی دوم، بشر به ماترک گذشته و گذشتگان به عنوان میراث فرهنگی بی نظیر و تکرار نشدنی نگاه کرد. «تاریخ آگاهی» را لازمه تدوام پیش رونده زندگی می‌دانست.

 

به میراث گذشتگان افتخارآمیز نگاه کرد، گاهی بیش از آنچه لازمه تجربه و عبرت کاربردی باشد. مشاغل، دانش، نهادها و قوانین حفاظت از تاریخ و فرهنگ موروثی و اشیاء و ابنیه تاریخی شکل گرفتند و جهان برای آنچه وظیفه‌ای انسانی و مهم می‌پنداشت، متحد شد. جهانگردی مبتنی بر بازدید از یادگارهای تاریخی به همه طبقات اجتماعی سرایت کرد. حتی در این اصالت نوظهور، آن‌چنان افراط شد که بازار جعلیات هم رونق گرفت. عده ای کاسب تاریخ و گذشته شدند. عده‌ای برای خانواده کوچک خود هم میراث ساختگی خریدند. کشورها و دولت ها برای گذشته پروری، تا حد افسانه سرایی به رقابت مشغول شدند. موزه ها با تنوع موضوعی فراوان به مهمترین پایگاه های فرهنگی شهرها تبدیل شدند. در این رهگذر؛ باندهای بزرگ تجاری و مافیایی، تجارت های تازه ای آغاز کردند.

 

اما آیا این رویه برای همیشه باقی خواهد ماند؟ آیا برای نسل های آتی هم مثل این نسل، شکل گذشته یک شهر و معماری های خارج از گردونه ی روز آن اهمیت خواهد داشت؟ آیا قدمت یک تابلوی نقاشی یا کاسه و کوزه و اسلحه قدیمی، عامل ارزش بیشتر مالی شیء و اثر خواهد شد؟ آیا آیندگان حاضر می‌شوند بخشی از رفاه و راحتی زندگی و ذهن خود را به خاطر خرید یا حفظ یک اثر تاریخی به زعم ایشان ناکارآمد، مصرف و قربانی کنند؟ آیا در مقابل آنچه هستند یا باید باشند، به گذشته و درازای تاریخی خود ارج می نهند؟ آیا سرعت تحولات تاریخی، با انگیزه و امکان صیانت و حفظ همه مقاطع این تحولات تناسبی خواهد داشت؟ آیا موزه‌ها در نگهداری از آثار امروزین، به عنوان گذشته‌ای برای فردا، اهتمام خواهند کرد؟ آیا نیروهای خلاق اجتماعی آینده، باور دارند برای زندگی روز یا طراحی معماری کاربردی، ساخت اسباب زندگی روزمره یا جهان بینی روز، به سوابق چندهزار ساله نیازی هست؟ مثلا ساخت یک ابزار الکترونیکی پیشرفته چه لزومی به دانش و تجربه ناقص چند قرن پیش دارد؟ آیا در قرون بعدی همچنان حفاظت از تاریخ، پدیده‌ای مترقی و خردورزانه شمرده می‌شود؟ آیا کنجکاوی برای آگاهی از گذشته در نسل های بعدی هم به قوت اکنون باقی می ماند؟ تاریخ و دستاوردهای تاریخ برای آیندگان چه تعریفی می تواند داشته باشد؟ آیا آیندگان زحمات حفاظتگران امروزی را محترم می شمارند و یا آن را کاری عبث، خرافه آمیز، متعصبانه، از سر کهنگی و دور از عقلانیت می دانند؟ آیا رفتارهای احتمالا اغراق آمیز امروز، موجب روی گردانی و تنفر آیندگان خواهد شد؟

 

بسیاری از ارزش‌ها به مرور زمان و همراه با تحولات اجتماعی و فکری تغییر ماهیت داده‌اند و چه بسا به یک ضدارزش تبدیل شده‌اند. آیا توجه و گرایش به حفظ تاریخ به تدریج مشمول چنین سرنوشتی خواهد شد؟ آیا بشر دوباره به روزمرگی پیشین خود و فرایند نوین تاریخ گریزی باز می‌گردد؟ آیا حافظه بشری از تاریخ و علاقه به تاریخ اشباع خواهد شد؟ آیا مدرنیسم و پس از آن، بازتعریف خواهد شد؟

 

علی‌رغم تایید و تاکید همه اهل فن و اتفاق نظر احتمالی فرهنگیان، به نظر می رسد که نشانه های موجود تردیدهایی جدی برای پاسخ صریح این سئوال ایجاد کرده‌اند. اگر به آینده (همچنان که به گذشته علاقه مندیم) اعتقاد داشته باشیم، وقت آن رسیده تا به این سئوالات و نشانه‌های تردید، دور از تعصب، پیش فرض‌ها و پاسخ‌های بدیهی امروزی فکر کنیم. پیش از آن که ناگهان دچار وضعیتی دور از ذهن شده باشیم.

مقالات دیگر: سمساری مرزداران

onlinetabliq...
ما را در سایت onlinetabliq دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : onlinetabliq onlinetabliq بازدید : 278 تاريخ : شنبه 4 ارديبهشت 1400 ساعت: 21:21

فروش لوازم کارکرده و دست‌دوم در دنیا ایده‌ای است که از دیرباز با شعار جلوگیری از مصرف‌گرایی به عمل تبدیل شده و درکنار تحقق این ایده، امکان دسترسی ارزان‌تر به انواع کالاها را فراهم کرده است. اما آنچه لوازم آرایش را از دیگر اقلام مصرفی و کالاها متمایز می‌کند و ریسک فروش دست‌دوم آنها را بالا می‌برد، ملاحظات بهداشتی، مخصوصا در شرایط همه‌گیری کروناست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  ممنوعیت واردات لوازم آرایش نیاز بازار به این محصولات را کاهش نداده، تولیدکنندگان داخلی نیاز بازار را پاسخ نداده‌اند و مصرف‌کنندگان حاضرند به قیمت به‌خطرانداختن سلامتی خود لوازم آرایشی را بخرند که به کیفیت آن اطمینان دارند.

مقالات بیشتر:سمساری در بلوارفردوس

فروش لوازم کارکرده و دست‌دوم در دنیا ایده‌ای است که از دیرباز با شعار جلوگیری از مصرف‌گرایی به عمل تبدیل شده و درکنار تحقق این ایده، امکان دسترسی ارزان‌تر به انواع کالاها را فراهم کرده است. اما آنچه لوازم آرایش را از دیگر اقلام مصرفی و کالاها متمایز می‌کند و ریسک فروش دست‌دوم آنها را بالا می‌برد، ملاحظات بهداشتی، مخصوصا در شرایط همه‌گیری کروناست. اما اصولا چرا لوازم دست‌دوم به‌رغم ریسک بالای بهداشتی، خریدار دارد؟ تقریبا همه اقلام دست‌دوم عرضه‌شده، نام برندهای مطرح را بر خود دارند؛ برندهایی که کمتر خریداری از پس خرید نوی آن برمی‌آید. این در شرایطی است که ممنوعیت واردات لوازم آرایش، نه‌تنها قیمت انواع خارجی بلکه قیمت تولیدات داخلی را هم بسیار بالا برده و این نخستین دلیل گرایش به خرید کالاهایی است که درکنار اطمینان از کیفیت بالا، ارزان‌تر هم هستند.

 

قیمت‌ها در بازار لوازم آرایش

با سخت‌شدن واردات، بیشتر سهم بازار لوازم آرایش را محصولاتی در اختیار گرفته‌اند که تحت لیسانس یا حتی نام برندهای خارجی در داخل کشور تولید می‌شوند. اما تولید این محصولات در داخل کشور به‌معنای ارزان‌بودن آنها نیست. مواداولیه تولید تماما وارداتی است و در دوسال اخیر قیمت ارز بیش از دوبرابر شده است. رشد هزینه تولید به‌ویژه طی امسال افزایش قیمت تمام محصولات را به‌دنبال داشته اما تغییرات قیمت در بازار لوازم آرایش و حتی بهداشتی بیش از اینها بوده تا جایی که به‌طور مثال قیمت تافت موی کاسپین، یکی از برندهای ایرانی، در طول یک‌سال‌و‌نیم گذشته 6برابر شده و از 5هزار تومان به 30هزار تومان رسیده است. سینره که در کنار دکتر ژیلا و هیدرودرم از برندهای معروف تولید لوازم آرایشی و بهداشتی ایرانی است، در طول یک‌سال گذشته قیمت محصولات خود را دوبرابر کرده و شامپوهای این برند از 11هزار تومان به 25هزارتومان رسیده است. دیگر برندها نیز همین میزان افزایش قیمت را در محصولات‌شان اعمال کرده‌اند.

رژلب 760هزار تومانی

 ارزان‌ترین رژلب از برندهای شناخته‌شده و قابل اعتماد ایرانی هم‌اکنون 50هزار تومان قیمت دارد. کالیستا، مای و ‌شان، برندهایی هستند که در یک‌سال اخیر محصولات آرایشی آنها طرفداران بیشتری پیدا کرده است. قیمت رژلب‌های کالیستا از 50هزار تومان شروع می‌شود و قیمت رژلب‌های برند‌شان از 75هزار تومان. برند لوسمنت هم رژهای خود را با قیمت 108هزار تومان عرضه می‌کند. بیشترین قیمت رژهای ایرانی تا سال پیش 30هزار تومان بود و در طول یک‌سال قیمت‌ها دو تا چهار برابر شده است. قیمت خارجی‌ها حتی اگر فیک باشد از این هم بالاتر است. قیمت رژهای برند ال روزتو ایتالیا از 200هزار تومان، ایزادورای سوئیس از 250هزار تومان و آرکانسیل فرانسه از 260هزار تومان شروع می‌شود و حتی در بعضی از فروشگاه‌ها رژهای بالای 700هزار تومان هم پیدا می‌شود؛ ازجمله رژSLA(ایوسن‌لورن) فرانسه با 760هزار تومان قیمت.

از ریمل 500هزار تومانی تا سایه چشم یک‌میلیونی

دیگر محصولات آرایشی هم به همین نسبت رشد قیمت داشته‌اند. اختلاف قیمت ایرانی و خارجی در بعضی از محصولات آرایشی به‌اندازه‌ای کم است که اگر از اورجینال‌بودن محصول خارجی مطمئن باشید خرید خارجی به‌صرفه‌تر است. ریمل‌های برند مای، این لِی و کالیستا هم‌اکنون کمتر از 80هزار تومان قیمت ندارند، درحالی‌که برندهای گلدن رز و فلورمار (هردو محصول کشور ترکیه) 120هزار تومان قیمت دارند. قیمت فیک همین برندها البته از انواع ایرانی هم پایین‌تر است و به‌خاطر نام آشنای آنها، خوب هم خریدار دارند. البته ریمل‌های اورجینال اروپایی قیمتشان خیلی بالاتر است؛ آرکانسیل 370هزار تومان، بورژوآ بین 400 تا 450هزار تومان و رِولوشن(انگلیس) 500هزار تومان قیمت دارند. در زمینه سایه چشم، اگر محصول اورجینال باشد قیمت‌ها باورنکردنی است؛ از سایه چشم دیور(فرانسه) 5رنگ 800هزار تومانی تا سفورا (فرانسوی) با یک میلیون و 800هزار تومان در بازار لوازم آرایش پیدا می‌شود. البته سایه‌های ایرانی هم قیمتشان خیلی کم نیست. سایه چشم تک‌رنگ مای 35هزار تومان قیمت دارد و قیمت دیگر برندها هم از این کمتر نیست. کرم‌پودر از جمله محصولات آرایشی است که به اذعان بیشتر مصرف کنندگان، هیچ‌یک از محصولات داخلی نتوانسته‌اند جای رقبای خارجی را بگیرند. البته بعضی از برندهای ایرانی مشتری‌های خوبی پیدا کرده‌اند اما این موفقیت تنها در سایه بی‌رقیب‌بودن آنها به‌دست آمده است و البته گران‌قیمت‌شدن انواع خارجی. قیمت 200هزار تومانی کرم‌پودر آرکانسیل حالا به 400هزار تومان رسیده، ایزادورا 550هزار تومان شده و کرم‌پودر فراروسی (رومانی) تا یک میلیون و 370هزار تومان افزایش قیمت داشته است. حتی برند نوت از کشور ترکیه هم کرم‌پودرش کمتر از 400هزار تومان نیست. در میان ایرانی‌ها، کرم‌پودر سینره 53هزار تومان، سی‌گل 44هزار تومان و مای 45هزار تومان قیمت خورده‌اند. در این حوزه محصولات فیک زیادی هم در بازار وجود دارد؛ در بعضی از مغازه‌های لوازم آرایشی شاید کرم‌پودرهای لورآل 150هزار تومانی هم پیدا کنید؛ محصولی که اورجینال آن کمتر از 800هزار تومان قیمت ندارد.

سوءاستفاده از نبود رقیب در بازار

افزایش شدید قیمت انواع محصولات آرایشی در یک‌سال اخیر درصد بالایی از مشتریان را از مغازه‌ها دور کرده و فروش لوازم آرایش به اذعان همه فروشندگان نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است. قیمت محصولات آرایشی و بهداشتی ایرانی در یک‌سال اخیر بیش از 100درصد بالا رفته، درحالی‌که در بیشتر اقلام مصرف‌کنندگان، کیفیت برندهای ایرانی را بسیار پایین‌تر از حتی برندهای متوسط خارجی می‌دانند. تولیدکنندگان البته ادعای متفاوتی دارند. یکی از تولیدکنندگان ایرانی که در یکی از پاساژهای غرب تهران فروشگاه لوازم آرایشی هم دارد معتقد است تولیدات ایرانی از لحاظ تنوع و کیفیت همپای رقبای خارجی پیش رفته‌اند و مشتری‌های خوبی هم پیدا کرده‌اند. او که بیشتر محصولات برند این لِی را در فروشگاهش عرضه کرده می‌گوید: تولیدات ایرانی با مواداولیه صددرصد خارجی تهیه می‌شوند و از این جهت با تولیدات خارجی قابل رقابت هستند. به‌گفته این فعال حوزه بهداشتی و آرایشی که مایل نیست نامش ذکر شود، تولیدکنندگان ایرانی تنها در زمینه تولید کالاهای برقی نتوانسته‌اند هنوز حرفی برای گفتن داشته باشند و محصولانی مثل سشوار، انواع اتوهای مو و ماشین‌های اصلاح که به‌دلیل وارد نشدن ایرانی‌ها به حوزه تولید این محصولات، تماما با واردات تامین می‌شوند. نکته جالب در صحبت‌های این تولید‌کننده اذعان به این حقیقت است که نبود رقیب خارجی در بازار باعث شده تولیدکنندگان ایرانی، به‌ویژه در یک‌سال اخیر قیمت‌هایی برای کالاهایشان تعیین کنند که در شرایط برابر قادر به فروش محصول‌شان با نصف آن قیمت هم نیستند. نگاهی به قیمت‌های بازار نشان می‌دهد مشتری‌های لوازم آرایش امروز برای خرید محصولات ایرانی همان قیمتی را می‌پردازند که سال قبل برای برندهای خارجی می‌پرداختند. واقعیت این است که تولیدکنندگان ایرانی در بسیاری از اقلام، بازار را تامین می‌کنند اما بسیار گران.

افزایش گرانی و قاچاق؛ پیامدهای سیاست ممنوعیت واردات

لوازم آرایشی و بهداشتی از خرداد سال98 مشمول ممنوعیت واردات شد. هدف از این ممنوعیت که در شرایط آغاز دوباره تحریم‌های اقتصادی و کاهش منابع ارزی ایران انجام گرفت، حمایت از تولید داخلی عنوان شد اما درحقیقت صرفه‌جویی در تخصیص ارز برای واردات را هدف داشت. تغییر گروه و اولویت‌ کالایی بسیاری از اقلام وارداتی ازجمله لوازم آرایشی برای کاهش خروج ارز از کشور در شرایطی بود که بسیاری از اقلام وارداتی تولیدات مشابهی در داخل کشور نداشتند و هنوز هم ندارند. تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران طی یک دهه گذشته پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته و نام‌های زیادی توانسته‌‌اند جای خود را در مارکت لوازم آرایش کشور باز‌ کنند. اما وابستگی بالا و تقریبا صددرصدی این صنعت به واردات مواداولیه را می‌توان نخستین نقطه ضعف آن دانست؛ چیزی که باعث شده قیمت این محصولات طی دوسال گذشته و به‌ویژه یک‌سال اخیر همپای افزایش نرخ ارز بالا برود. افزایش قیمت محصولات ایرانی و افزایش قاچاق، دو پیامد ناهنجار سیاست ممنوعیت واردات بود که دودش تنها به چشم مصرف‌کنندگان رفت.

تقاضای بالا و افزایش قاچاق

ممنوعیت واردات، پای لوازم آرایشی خارجی را از بازار ایران نبرید و البته چنین انتظاری هم وجود نداشت. در شرایط عادی و حتی پیش از ممنوعیت واردات هم بخش زیادی از تقاضای بازار لوازم آرایشی کشور از طریق واردات غیررسمی و قاچاق تامین می‌شد؛ چیزی در حدود 30درصد از سهم بازار. این سهم به‌گفته فعالان این حوزه، اکنون با ممنوعیت واردات رسمی به 70درصد رسیده است. از اردیبهشت98 یعنی از زمان آغاز ممنوعیت واردات تاکنون نرخ دلار دوبرابر شده و از 13 تا 14هزار تومان به محدوده 24هزار تومانی امروز رسیده است. دلار در مقاطعی از سال‌جاری قیمت 30هزار تومانی را هم دید و در تمام این مدت قاچاق لوازم آرایش به بازار ایران ادامه داشت. آنچه این تجارت ظاهرا پنهان را به‌رغم افزایش دست‌کم دوبرابری هزینه‌های آن توجیه اقتصادی می‌بخشد تقاضای بسیار بالا در بازار است.

  بدون واردات نمی‌توانیم بازار را تأمین کنیم

گردش مالی بازار لوازم آرایشی در ایران اعم از وارداتی و تولید داخل سالانه بین 2 تا 2.5میلیارد دلار برآورد می‌شود که نیمی از این مبلغ مربوط به اقلام تولید داخلی است. معادل ریالی گردش مالی بازار ایران در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی حدود 60هزار میلیارد تومان است که این رقم، واردات و تولید داخلی در زمینه محصولات شوینده را نیز شامل می‌شود و تنها مختص لوازم آرایشی نیست. به‌گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای آرایشی، بهداشتی و عطریات، ایران در زمینه محصولات آرایشی رنگی مثل انواع رژلب‌ها، سایه‌های رنگی، پنکیک، انواع کرم‌پودر، ریمل و همچنین انواع کرم‌های تخصصی مثل ضد‌چروک و آبرسان متکی به واردات است. حمید مقیمی  می‌گوید: در ایران تولیدکنندگان ما تنها قادر به تولید 10 تا 12رنگ رژلب هستند، درحالی‌که صدها رنگ با بهترین کیفیت در کمپانی‌های تخصصی تولیدکننده این محصولات ساخته می‌شود. او معتقد است باید بپذیریم که تکنولوژی تولید این محصولات در اختیار چند کشور و شرکت مطرح دنیاست و آنها سال‌ها در این زمینه از ما جلوتر هستند و بدون همکاری و ارتباط با این شرکت‌ها پیشرفتی در این زمینه نخواهیم داشت.

onlinetabliq...
ما را در سایت onlinetabliq دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : onlinetabliq onlinetabliq بازدید : 219 تاريخ : چهارشنبه 1 ارديبهشت 1400 ساعت: 18:03